Optimera kundnöjdheten i din bokhandel

Är du en bokälskare som driver en egen bokhandel? Idag är konkurrensen hög eftersom det finns många större kedjor som säljer böcker samt välkända onlinebutiker. För att lyckas behöver du skaffa dig en lojal kundkrets.

Ha koll på din kundkrets

Det är viktigt att du faktiskt har koll på din kundkrets. Du kan göra mätningar med Net Promoter Score för att se hur nöjda dina kunder är. Företaget Questback kan hjälpa dig att komma igång med en NPS-mätning. De hjälper dig också att tolka resultaten.

Erbjud något unikt

Som lokal bokhandlare behöver du kunna erbjuda något unikt. Locka dit andra bokälskare genom att erbjuda exempelvis bokcirklar, bokkvällar med mingel. Ett event kan handla om att bli författare, där du bjuder in någon som har lyckats. Det finns garanterat bokälskare i staden där du driver din bokhandel, du behöver bara få dit dem.

Självklart är det också viktigt att du erbjuder kundservice och skapar en relation med dina kunder. Något man sällan får hos stora kedjor.